گوناگون

خروج سینمای چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵

خروج سینمای چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵

این نخستین باری بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹ میلادی و حضور در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را به عنوان نماینده رسمی خود به آکادمی معرفی می‌کرد، مستندی که در روند انتخاب فیلم‌هایی بود که چینی‌ها در تلاشند از طریق آن احساسات ملی‌گرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند.

به گزارش پارسینه به نقل از ایسنا، فیلم مستند «غرق شدن لیسبون مارو» از سوی آکادمی برای شرکت چین در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار، واجد شرایط شناخته نشد و ظاهرا برای جایگزینی آن خیلی دیر است.

قوانین شاخه بهترین فیلم بین‌المللی ایجاب می‌کند که یک فیلم برای واجد شرایط بودن باید دیالوگ عمدتاً (بیش از ۵۰ درصد) غیرانگلیسی داشته باشد، این در حالی است که مستند «غرق شدن مارو لیسبون» به کارگردانی فانگ لی که از سوی کمیته اسکار سینمای چین به آکادمی اسکار معرفی شده بود، فاقد چنین شرایطی است.

از آنجایی که چین این فیلم را اندکی قبل از پایان مهلت معرفی در ۲ اکتبر (۱۱ مهرماه) به آکادمی ارسال کرده بود، پس از مشخص شدن عدم واجد شرایط بودن فیلم، زمانی برای چین وجود ندارد تا فیلم جدیدی معرفی کند.

اگرچه این فیلم در شاخه بهترین فیلم بلند بین‌المللی واجد شرایط نیست، اما همچنان واجد شرایط رقابت برای اسکار بهترین مستند بلند است.

این نخستین باری بود که سینمای چین از سال ۱۹۷۹ میلادی و حضور در عرصه رقابت اسکار، یک فیلم مستند را به عنوان نماینده رسمی خود به آکادمی معرفی می‌کرد، مستندی که در روند انتخاب فیلم‌هایی بود که چینی‌ها در تلاشند از طریق آن احساسات ملی‌گرایانه را در داخل کشورشان برانگیزند.

این مستند که فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی شانگهای در ماه ژوئن بود، یک بخش نسبتا مبهم از سال ۱۹۴۲ در طول جنگ جهانی دوم را زنده می‌کند، زمانی که یک کشتی نیرو‌های ژاپنی به نام لیسبون مارو هدف حمله اژدر‌های نیروی دریایی ایالات متحده قرار گرفت. در آن زمان از این کشتی برای انتقال اسیران جنگی استفاده می‌شد و بیش از ۸۰۰ سرباز بریتانیایی با غرق‌شدن کشتی یا با تیراندازی ژاپنی‌ها کشته شدند. نزدیک به ۳۸۰ نفر از اسرای بریتانیایی دیگر توسط ماهیگیران چینی نجات یافتند که جان خود را برای نجات و پناه دادن اسرا در برابر نیرو‌های ژاپنی به خطر انداختند.

فانگ لی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم، سفر‌های زیادی انجام داده تا داستان غرق شدن کشتی و تجربه بازماندگان را جمع‌آوری کند. این کارگردان که سابقه طولانی در صنعت سینمای چین دارد و اتفاقاً به عنوان یک نقشه‌بردار اقیانوس نیز تجربه دارد، به رسانه‌های چینی گفته است که در سراسر چین، بریتانیا، ژاپن، ایالات متحده و کانادا سفر کرده و خانواده اسرای جنگی بازمانده این اتفاق را ردیابی کرده است. او همچنین برای کشف آنچه که گمان می‌رود کشتی غرق شده واقعی لیسبون مارو باشد تلاش کرد و این روند را روی فیلم مستند خود آورده است.

مستند «غرق شدن مارو لیسبون» پس از انتشار در ۶ سپتامبر در چین به یک موفقیت بزرگ رسید و امتیاز کاربران فوق‌العاده بالای ۹.۳ در سایت فیلم چینی «Douban» و ۹.۶ در برنامه فروش بلیت «Maoyan» را کسب کرده است. این فیلم حدود ۵ میلیون دلار در سینما‌های چین فروخته است که برای یک اثر مستند فروشی چشمگیر محسوب می‌شود.

در ۲۵ سالی که چین شروع به شرکت در مسابقه اسکار بین‌المللی کرده است، دو بار نامزد بهترین فیلم بین‌المللی شده است. ژانگ ییمو در سال ۱۹۹۰ با تراژدی عاشقانه «جو دوو» با نقش‌آفرینی گونگ لی اولین نامزدی اسکار را برای کشورش به ارمغان آورد و پس از آن یک بار دیگر با فیلم کلاسیک «قهرمان» در سال ۲۰۰۲ به جمع نامزد‌های نهایی راه یافت. تاکنون هیچ فیلم چینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی نشده است.

فهرست نامزد‌های اولیه مدعیان اسکار بین‌المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزد‌های نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می‌شوند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار